Van Alternativo tot citytrippers

10 februari 2009 - Canberra, Australië

Dag liefste lezertjes,

Ik lees dat het bitter koud is in ons Belgenlandje. Hier is het wel even anders. De bosbranden hebben jullie waarschijnlijk gezien op tv. Gisteren was het tegen de 40 graden, afzien, echt waar.
Vandaag is het gelukkig wat frisser. Maar beter ook want ik heb last van een kanjer van een kater. We vergeten inderdaad niet te drinken in de hitte, al is het dan het verkeerde brouwsel. Hopelijk vergeven jullie mijn ietwat inspiratieloos bericht, het doet pijn als ik te hard nadenk :-)

Waar was ik laatst gebleven, de Waterfall Way als ik me goed herinner. Prachtig, misschien wel het mooiste stukje Australie dat ik totnutoe gezien heb. Na Bellingen hebben we een nachtje gestopt in Urunga. Waar de Bellinger river en nog een andere, waarvan de naam me nu ontsnapt, uitmondt in de zee. Mooi, mooi, mooi.

Onze volgende stop was Nambucca heads, waar we overnacht hebben bij Vince en Maureen. Een koppel dat we leerden kennen in Tamworth. Lieve mensen maar ze overdonderden ons spijtig genoeg met foto's en dvd's van de ganse familie en 's avonds hield Maureen ons wakker tot 1u met countrymuziek en linedancen. We zijn ondertussen echte linedancequeens, al hadden we onze vrijdagavond een beetje anders voorgesteld. 's Anderendaags zijn we wijselijk vertrokken, maar niet zonder onze stempel na te laten op een rots aan de kustlijn. Iedereen kan daar een rots kiezen en er iets op schilderen.

Richting Crescent head ditmaal waar Nils de surfdude aan het uithangen is. We dachten hem een bezoekje te brengen. Heel mooi, Nils stelt het goed en we hebben er een leuk feestje gebouwd aan het kampvuur.

Volgende stop Port Macquarie, ligt niet ver van Crescent head, veel verder haalde ik niet want het feestje van de avond voordien zinderde nog na. Me wijselijk naast het zwembad op de camping geinstalleerd en verder niet veel uitgevreten die dag. Het ziet ernaar uit dat vandaag ook zo'n dagje gaat worden. Ik kan er toch zo goed niet meer tegen, of misschien is het de hitte??? Port Macquarie is niet zo speciaal, een populaire vakantiebestemming bij Aussies al snap in niet waarom. We hebben  er het koalahospitaal bezocht en zo toch semi wilde koalas gespot.

De volgende halte was een stuk interessanter, Mungo Brush aan de Myall Lakes. We hebben er gekampeerd naast het meer en er gepiknikt omringd door een horde schooiende eenden, meeuwen en boskalkoenen. De volgende dag een lange wandeling gestart tot we een vermoedelijke slang in het struikgewas ontdekten en we op onze stappen teruggekeerd zijn. Geen van ons beiden is echt fan van die beestjes.

Doorgereden naar de Hunter Valley waar we gekampeerd hebben in Broke. Daar hebben we met 1 van de locals de Alpaca boerderij bezocht, weer een schattig beestje om aan de lijst toe te voegen. De Hunter Valley is de wijnstreek dus zijn we 's anderendaags de nodig wijn gaan proeven. Rode wijn met bubbels, niet slecht.

Na Broke meteen doorgereden naar Sydney waar we 3 nachten verbleven hebben bij Kim en Jim. Ook hen hadden we leren kennen in Tamworth. Zij bespaarden ons gelukkig van de familiefoto's en dvd's. Schitterende mensen, hopelijk komen ze ooit eens op bezoek in Belgie. Het was er zeer gezellig, een prachtig huis op de rand van een berg met zicht op de vallei beneden. 's Morgens komen de kookaburras, mijn favoriete vogels, op de rand van het balkon zitten om hun dagelijkse snack af te halen.

Sydney zelf is ook de moeite, we hebben er de echte toerist uitgehangen en zijn meegereden met de toeristenbus. Zo 1 met een open dak zoals de bussen in Londen. Hier en daar wel moeten bukken voor laaghangende takken. Bondi beach is een mooi strand maar tis bakken gelijk haringen.

Sydney Harbour bridge, Opera House en Darling Harbour zijn mijn favorieten. Ik heb het nier voor steden maar Sydney is een mooie, ik moet het toegeven. 's Avonds zijn we op het 36ste verdiep van het Shang-ri-la hotel een peperdure cocktail gaan drinken om te kunnen genieten van de sunset over Sydney. Best spend 20 dollar ever! Wat een zicht. We waren gewapend met onze camera dus binnenkort kunnen jullie meegenieten. Een grappig zicht 2 backpackers in een poepchique hotel die niets anders deden dan foto's nemen. 2 uur om onze cocktail te verorberen en onze maag gevuld met de nootjes, budgetteren heet dat :-)

De volgende dag heb ik afscheid kunnen nemen van 2 van de jaarlingen. Neil was er om hen te verkopen op de yearling sales. Ze zagen er goed uit, hopelijk winnen ze ooit een race. 's Avonds een hapje gaan eten met Neil in Darling Point, een jachthaven met zicht over Sydney.

Volgende halte de Blue Mountains en de Three Sisters. Ook hier hebben we weer de toerist uitgehangen en hebben we scenic world bezocht, daar kun je met een kabellift en een zeer steil treintje de berg op en af. Prachtig.

Na de Blue Mountains zijn we naar Abercrombie national park gereden. Voor het eerst ge4WDrived met een 2Wdrive. We dachten al dat het een veraderlijk baantje was.

Nu zijn we in Canberra.

Moet het hierbij laten want mijn uur zit erop.

Hou jullie warm.

Zonnige groetjes en dikke knuffels

xxxxxx

1. Marleen Lammerant:
    10 februari 2009
    heilaba, dag Kim,
    heb dit reeds gelezen.
    wees voorzichtig met die bosbranden, want er zijn al veel mensen
    omgekomen. En op een andere plaats in Australië hebben ze te
    kampen met overstromingen ... amaai zeg !
    Allé, geniet er nog van en eerstdaags bel ik je op.
    dikke zoen,
    mama
  2. marina:
    10 februari 2009
    hallo kim,lang gelden he ...ja t is hier bij mij een beetje een overompelde wereld geweest ..maar enfin daar heb jij geen boodschap aan !ja we kijken veel naar de flachs van de bosbranden moet een chaos zijn.....pas maar wat op ....mooie foto s zien we weer van jou....en het plezier en de leut zit er ook nog altijd in vertel je ...goed zo.....hou ons maar goed op de hoogte dan beleven we hier ook een stukse avontuur in dit saai belgie!...zo heb ook weer wat verteld ..amuzement en ni te zat he ! tot het volgende reisverslag ...doei....marina
  3. Martin:
    11 februari 2009
    Hoi meid,
    De beelden die we hier van Australie ontvangen zijn pure ellende, nl. bosbranden en overstromingen. Ziet er niet goed uit daar als je het mij vraagt. Vele doden en veel menselijk leed. Blijf goed uit de buurt jong. Ik denk dat het laatste woord er nog niet is over uitgesproken. Hier in ons Belgenlandje is het koud en zeeeeer nat. De RIS draait op volle toeren en zullen genoeg werk te verduren krijgen deze dagen. Groetjes nog en have fun
    Martin ( de lelijke versie)
  4. Tania:
    11 februari 2009
    Hey Kimsan,
    Zeg als het je daar te heet wordt mag je altijd terug komen ze, water genoeg op dit moment om je mee af te koelen ;-)
    We draaien op volle toeren hier op het Ris zoals Martin al zei maar daar heb jij gelukkig geen last van he op dit moment.
    Geniet er maar van meid en tot binnenkort
    Dikke kus en knuf xxx